Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi palkitsi asumisen saralla ansioituneita

Julkaistu: 28.11.2019

Varsinais-Suomen vuoden korjaushanke on turkulaisen taloyhtiön julkisivuremontti ja vuoden turvallisuusteko Uudessakaupungissa sijaitsevan taloyhtiön pelastussuunnitelman päivitys. Vuoden palvelumyönteisin -kunniamaininnan sai korjausneuvoja Mika Palmroos, ja vuoden taloyhtiöpuheenjohtajaksi valittiin turkulainen Joel Lindström. Palkittavat valitsi Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ja ne luovutettiin Varsinais-Suomen Kiinteistögaalassa tapahtuma- ja tilausravintola Piazzassa Turussa torstaina 28.11.

Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi haluaa tuoda esiin tekoja, hankkeita ja henkilöitä, jotka ovat toiminnallaan vaikuttaneet positiivisesti kiinteistöalan ja asumisen toimintaympäristön kehittämiseen.

-  Yli puolet varsinaissuomalaisten asunnoista ja kodeista sijaitsee asunto-osakeyhtiöissä. Asunto-osakeyhtiöiden merkitys asuntojen hallintamuotona on kasvanut lähivuosien aikana ja kasvaa edelleen. Taloyhtiöissä tehdään ihmisten arkea koskettavia päätöksiä. Mukana on ihmisiä, jotka käyttävät paljon aikaa yhteisen omaisuuden arvon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Lisäksi on paljon hyviä kokemuksia ja käytäntöjä, jotka ansaitsevat tulla huomioiduksi, kertoo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio.

Vuoden korjaushanke – As Oy Kairviita

As Oy Kairviidan tuuletusparvekkeet olivat päässeet huonoon kuntoon. Taloyhtiössä lähdettiin ratkaisemaan tuuletusparvekkeiden akuuttia korjaustarvetta pohtimalla asiaa laajemmin. Taloyhtiössä oli kartoitettu asukkaiden tarpeita ja päädytty ratkaisuun, jossa uuden teknologian avulla päivitettiin kiinteistön ulkonäköä kekseliäästi ja kiinteistön rakennusten luonteeseen sopivasti. Samalla parannettiin rakennusten turvallisuutta paremman valaistuksen ja savunpoiston avulla.

- Julkisivu oli huonossa kunnossa, parvekkeet alkoivat rapautua ja yhtiön oli ryhdyttävä niiden kunnossapitoon. Onnistuneen korjaushankkeen taustalla on oltava hyvät suunnitelmat, sekä riittävän laajat ja avoimet perustelut hankkeen päätöksenteon vaiheessa. Näin osakkailla on tarpeelliset tiedot päätöstä tehdessä, taustoittaa yhtiön puheenjohtaja Ismo Koivunen.

Korjaushankkeessa korostui hyvin asukkaiden muuttuneiden tarpeiden huomiointi ja uuden teknologian rohkea hyödyntäminen kiinteistön käyttäjää hyödyttävällä tavalla. Voittajan valitsi Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen Korjausrakentamistoimikunta.

Vasemmalta oikealle As Oy Kairviidan hallituksen jäseniä: Teijo Hietanen isännöitsijä, Pekka Ränni, Samuel Kalm, Ismo Koivunen puh.johtaja ja Juha-Matti Välimaa.

Vasemmalta oikealle As Oy Kairviita: Teijo Hietanen isännöitsijä, hallituksen jäsenet Pekka Ränni, Samuel Kalm, Ismo Koivunen puh.johtaja ja Juha-Matti Välimaa.

Vuoden turvallisuusteko – As Oy Santtion Portti

As Oy Santtion Portti on viiden erillisen kerrostalon ja 119 asunnon yhtiö, joka sijaitsee Uudessakaupungissa. Yhtiö on laatinut pelastussuunnitelman vuonna 2014 ja päivittänyt sen kuluvan vuoden aikana. Taloyhtiö on esimerkillisesti parantanut turvallisuutta ja ottanut huomioon pelastusviranomaisen neuvoja. Alueelta löytyvät tonttiopaskartat, johon pelastustiet on merkitty, jokainen porrastasanne on numeroitu, asuntojen ovet on uusittu ja niissä on paloturvapostiluukut, talotekniikan opastetarrat ovat hyvin näkyvissä ja kaikki porraskäytävät on varustettu palovaroittimin.

- As Oy Santtion Portti parantaa taloyhtiön turvallisuustietoisuutta siirtämällä pelastussuunnitelman nettiin sekä teettämällä ulkopuolisella taholla turvallisuussuunnitelman. Pelastussuunnitelma on sen jälkeen kaikkien asukkaiden katsottavissa netistä. Pelastussuunnitelman pääkohdat löytyvät jokaisen talon ilmoitustaululta. Talojen sisäistä opastusta on täydennetty tämän syksyn aikana, kertoo yhtiön isännöitsijä Mauri Pietilä Lounaisrannikon OP-Isännöinti.

Arvioinnissa painotettiin erityisesti toiminnan suunnitelmallisuutta, kokonaisturvallisuuden edistämistä ja kiinteistön arvon kehityksen huomioimista. Voittajan valitsi Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen Turvallisuus-toimikunta.

Vuoden palvelumyönteisin – Korjausneuvoja Mika Palmroos, Turun Kaupunki

Korjausneuvoja Mika Palmroos on tuonut hyviä neuvoja taloyhtiöiden korjaushankkeisiin ja erityisesti niihin saatavien avustusten hakemiseen kannustavasti ja taloyhtiöiden etua ajatellen. Vaikka hän työskentelee Turun Kaupungin palveluksessa, niin hän on auttanut asioissa myös yli kuntarajojen.

Korjausneuvoja Mika Palmroos muistuttaa taloyhtiöitä valmistautumaan korjaushankkeisiin huolella. - Korjaushankkeen tulee perustua hyvään korjaustarveselvitykseen tai kuntotutkimukseen eli lähtötaso ja korjaustarpeet on selvitetty perinpohjaisesti. Hyvää suunnitteluun ja realistisen aikataulun laadintaan kannattaa kiinnittää huomiota ja valita työhön sopiva toimittaja, sekä projektipäällikkö ja työn valvoja.

- Osakkaan kannalta tärkeintä on luonnollisesti korjaushankkeen lopputulos. Merkittäviä seikkoja osakkaan näkökulmasta ovat lisäksi tiedottaminen työnkulusta ja aikataulusta. Tiedottamisen on oltava selkeää ja laaditusta aikataulusta on pidettävä kiinni. Lisäksi taloyhtiöiden kannattaa muistaa mahdollisuudet esteettömyysavustukseen.

Arvioinnissa painotettiin erityisesti positiivista palvelukokemusta, sekä taloyhtiöiden hallinnon ymmärrystä. Palkittavan tahon valitsi Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen Kiinteistön Palvelut toimikunta.

Vuoden taloyhtiöpuheenjohtaja – Joel Lindström, As Oy Honkaspuisto

Joel Lindström on kokenut taloyhtiöpäättäjä. Pisimpään hän on toiminut As Oy Honkaspuiston puheenjohtajana, yli 23 vuotta. - Liisantien taloyhtiö on minulle tuttu ja tärkeä, sillä siellä olen asunut kolmivuotiaasta asti.  Jo koulupoikana autoin talonmiestä mm. roskakuiluja tyhjentämällä ja työntämällä kottikärryillä säkkejä pannuhuoneen polttouuniin. Talvella kolattiin lunta, kesällä kasteltiin ja leikattiin nurmikkoja, kertoo Lindström.

Puheenjohtaja Joel Lindström toimii tehtävässään kärsivällisesti ja asioihin huolellisesti perehtyen. Pitkän kokemuksensa vuoksi hän tuntee yhtiön talot katosta kellariin ja ränneistä salaojiin. Lindströmin puheenjohtajavuosina taloyhtiössä on toteutettu mittavat parannustyöt: esimerkiksi käyttövesiputket, viemärit, ikkunat, kattopinnoitteet, hissit, porraskäyvät ja sauna- ja muut yhteiset tilat. Kokousten ulkopuolellakin asukkaat usein pysäyttävät Lindströmin ja kysyvät tietoja ja kannanottoja kaikenlaisiin mieltä askarruttaviin asioihin. Taloyhtiön asukastyytyväisyys on pysynyt korkealla, josta koko hallinto voi olla tyytyväinen.

Arvioinnissa korostettiin, että puheenjohtaja on omalla toiminnallaan pyrkinyt edistämään suunnitelmallista ja kokonaisvaltaista kiinteistöpitoa, sekä osakkaiden yhdenvertaisuutta. Palkittavan puheenjohtajan valitsi Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen Kiinteistön As Oy toimikunta.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Juuso Kallio, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi ry, 050 - 330 7749 juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi