Jäsenistä 96 prosenttia suosittelee Kiinteistöliiton jäsenyyttä
Julkaistu: 12.09.2024
Taloyhtiöiden hallitukset ja isännöitsijät sekä vuokratalot ovat erittäin tyytyväisiä Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten palveluihin ja toimintaan. Tyytyväisyys on noussut selvästi kolmen viime vuoden aikana kaikkien palvelujen osalta. Peräti 96 prosenttia jäsentalojen vastaajista on valmiita suosittelemaan jäsenyyttä kokemustensa perusteella. Kattavaan jäsentyytyväisyyskyselyyn vastasi touko-kesäkuussa 4 800 jäsentaloyhtiön edustajaa.
Tyytyväisimpiä jäsenet ovat neuvontapalveluihin, koulutuksiin ja viestintään. Näiden arvosanaksi jäsenet antoivat 9 kouluarvosanojen asteikolla 4-10. Neuvojien asiantuntemus ja ammattitaito sekä palveluhenkisyys ovat jäsentalojen arvostuksessa korkeimmalla. Kiinteistöliiton alueelliset jäsenyhdistykset saavat omien jäsenten vastauksista raportin, josta selviää jäsentyytyväisyyden lisäksi mm. se mistä aiheista jäsentalot toivovat koulutuksia.
Taloyhtiöiden puheenjohtajat toivovat koulutuksia eniten isännöinnin ja taloyhtiön yhteistyöstä, kunnossapitovastuista, osakkaiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekö puheenjohtajana toimimisesta. Ammatti-isännöitsijöiden koulutustoiveet painottuvat asumishäiriöihin, kiinteistönpidon suunnitelmallisuuteen, korjaushankkeisiin ja tietosuoja-asioihin.
Neuvonta, koulutukset ja viestintä tärkeimpiä jäsenille
Tärkeimpinä palveluina jäsentalojen vastaajat pitävät neuvontaa, koulutuksia sekä Kiinteistölehteä ja viestintää. Kiinteistöliiton juristien antama lakineuvonta koettiin tärkeimmäksi ja hyödyllisimmäksi neuvontapalveluksi, jota etenkin ammatti-isännöitsijät arvostavat. Jäsenmaksua pidetään edullisena suhteessa saataviin palveluihin.
Edunvalvonnassa valtakunnallisesti pidetään tärkeimpinä asioina isännöintiin, asumisen lainsäädäntöön, korjausrakentamiseen ja verotukseen liittyviä asioita. Alueellisen edunvalvonnan tärkeimmiksi asioiksi nousivat energia, asumisen kustannukset, energia sekä jätehuolto ja kiertotalous.
Tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä
Jäsentyytyväisyys 2024 -tulokset osoittavat Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten toiminnan sekä palvelujen vastaavat erittäin hyvin jäsentalojen tarpeita ja toiveita. Tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa tulevan toiminnan suunnittelussa sekä jäsenpalvelujen kehittämisessä huomioitavaksi niin alueellisissa yhdistyksissä kuin valtakunnallisesti liiton osalta.
Aktiivisten suosittelijoiden ja kriittisesti suhtautuvien suhdetta kuvaava nettosuositteluindeksi (NPS) oli 48. Korkein suositteluhalukkuus oli sivutoimisilla isännöitsijöillä (61). Taloyhtiöiden puheenjohtajien osalta NPS oli 49 ja ammatti-isännöitsijöillä 52. Kaikkien osalta oli parannusta kolmen vuoden takaisen edellisen kartoituksen tuloksiin.
KTI Kiinteistötieto Oy vastasi kyselyn teknisestä toteutuksesta ja raportoinnista Kiinteistöliiton toimeksiannosta. Kaikki vastaukset on käsitelty luottamuksellisesti ja palaute on raportoitu nimettömänä. Lämmin kiitos kaikille 4 800 vastaajalle!