Kysely: Kokemukset Turun rakennusvalvonnan toimivuudesta ovat parantuneet

Julkaistu: 14.11.2023

Turun rakennusvalvonnan kanssa asioineiden kokemukset palvelujen tavoitettavuudesta, palvelualttiudesta sekä käsittelyajoista ovat parantuneet aiemmasta, selviää syyskuussa tehdystä alueen rakennusvalvonnan palveluita selvittäneestä kyselystä. Kyselyn toteuttivat yhteistyössä Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri, Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Turun kauppakamari.

Kysely toteutettiin 1.-20.9. Vastauksia saatiin 210 kappaletta, joista 138 koski Turkua. Loput 72 vastausta arvioi alueen muiden kuntien rakennusvalvontojen toimivuutta. Vastaajista 43 prosenttia oli taloyhtiön puheenjohtajia tai hallituksen jäseniä. Muut vastaajat olivat isännöitsijöitä, suunnittelijoita, rakentajia, urakoitsijoita, valvojia tai muita kiinteistö- ja rakennusalan ammattilaisia. Vastaava kysely on aiemmin toteutettu vuonna 2021, ja tuolloin vastauksia kertyi 130.

– Kyselyn tulosten perusteella näyttäisi siltä, että palvelu olisi Turussa kääntynyt asiakasmyönteisempään suuntaan, toteaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Juuso Kallio. Vaikka Turun rakennusvalvonnan kanssa asioineiden kokemukset ovat kehittyneet myönteisesti, olivat vastaukset edelleen heikompia kuin ympäristökuntien rakennusvalvontojen kanssa asioineiden vastaukset. Arvioitavana olivat mm. tavoittavuus, palvelualttius ja käsittelyaika. Tuloksien tulkinnassa on huomattava, että Turku oli kyselyn ainoa suuri kaupunki, eikä tämä asetelma täysin tue tulosten keskinäistä vertailua. Lisäksi vastauksia muiden kuntien osalta oli selkeästi vähemmän.

Kyselyyn vastanneen suunnittelijan mukaan Turun käsittelyajat ovat lyhentyneet reippaasti ja ovat nykyään kohtuullisia. Syyskuussa pidetyssä Turun kauppakamarin kiinteistö- ja rakennusalan sekä elinkeinopolitiikan valiokunnan yhteiskokouksessa Turun kaupungin rakennusvalvontapäällikkö Annika Alppi kertoi, että usean vuoden ajalta kertynyt suuri rakennusluparuuhka on saatu purettua. Suman purkamisen mahdollistivat prosessien kehittäminen, rekrytoinnit ja vapaaehtoiset ylityöt. Tälle vuodelle asetetut rakennusvalvonnan palvelulupaukset lupahakemusten käsittelyajoista, joka kaikkien lupien osalta on 60 vuorokautta, ovat pääosin toteutumassa. Jonojen purkua ja käsittelyaikojen kohtuullistumista tulee tukemaan myös muutoin harmillinen rakennusalan matalasuhdanne.

- Nyt kun lupavaiheen toiminnan kehittäminen on saatu hyvään malliin, voimme jatkaa yhteistyötä katselmustoiminnan parissa. Syyskuisen kyselyn vapaan palautteen osiossa nousi esiin muun muassa, että työmaavaiheessa on saatettu vaatia rakennusluvasta poikkeavia ratkaisuja, aiemmin tehtyjä päätöksiä pyörretään ja katselmusajan saaminen saattaa venyä jopa parin kuukauden päähän. Myös puhelinaikoja toivotaan lisää, jotta rakennusvalvonnasta olisi mahdollista saada tukea ja neuvontaa, eli asiakaspalvelua, toteaa Talonrakennusteollisuus ry:n Lounais-Suomen aluepäällikkö Katja Suovo.

Parhaimpaan suuntaan rakennusvalvontojen palvelun kehittyminen koettiin Raisiossa ja Naantalissa. Palvelualtteimpia oltiin Naantalissa. Käsittelyaikojen osalta tyytyväisimmät vastaajat olivat Naantalin ja Salon rakennusvalvontojen kanssa asioineet. Parhaat kokemukset sähköisten järjestelmien hyödyntämisestä oli Naantalissa. Vähiten byrokraattiseksi koettiin asiointi Uudessakaupungissa. Raisio ja Naantali saivat parhaat pisteet, kun arvioitiin viranomaisratkaisujen kohtuullisuutta ja yhdenvertaisuutta. Kohtuullisimpina lupamaksuja pidettiin Raisiossa.

Kyselyn yhteenveto

Toiminnanjohtaja Juuso Kallio, Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi (02) 277 5152 juuso.kallio@kiinteistoliitto.fi